Woensdag 6 juli 2016

Verantwoordelijk voor de mening van anderen?

Tegenwoordig kun je op het internet overal je mening geven; of het nou op Facebook is of onder een krantenartikel. Je mening kan positief of negatief zijn. Wat je ook vindt, je bent vrij om je mening te uiten. Er zijn natuurlijk wel grenzen. Je kan op het internet niet zomaar iemand bedreigen of vals beschuldigen. Doe je dit wel, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Maar is de site waarop jij jouw mening hebt geuit ook verantwoordelijk voor jouw mening?

Reacties bezoekers

In de Europese zaak Delfi AS vs. Estonia werd een website aangesproken op reacties van haar bezoekers. De zaak begon toen Delfi een artikel publiceerde over de vernietiging van ijswegen zodat de ponten in de winter konden varen. Na het verschijnen van het artikel werden in de reacties bedreigingen geuit tegen de grootaandeelhouder van een scheepvaartbedrijf. De aandeelhouder eiste schadevergoeding van Delfi en eiste dat de uitspraken zouden worden verwijderd. De reacties werden verwijderd, maar betalen wou Delfi niet. Uiteindelijk kwam de zaak bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). Volgens de wet kon Delfi pas aansprakelijk zijn voor de uitingen als het bedrijf wist of behoorde te weten dat de uitingen op de site stonden. Hiervoor moet gekeken worden naar de rol van de website: is deze actief of passief? Dit weet je door te kijken naar de handelingen van Delfi. Als deze puur technisch, automatisch en passief zijn, betekent dit dat het bedrijf geen kennis van of controle over de geplaatste reacties heeft.

Ingrijpen

De site nodigde bezoekers uit om bij het nieuws hun mening te geven over het onderwerp. Hoe meer mensen de site bezochten, hoe meer Delfi verdiende. Daarnaast had Delfi controle over de reacties die onder de artikelen stonden. Zo stond in de gebruiksregels dat in reacties men anderen bijvoorbeeld niet mocht bedreigen. Anders zouden de berichten verwijderd worden en kon degene die de reactie geplaatst had, het recht tot het plaatsen van nieuwe reacties worden ontzegd. Tot slot was het voor de schrijvers van de reacties niet mogelijk om, als ze hun reactie geplaatst hadden, deze aan te passen of te verwijderen. Dit alles zorgde ervoor dat het Hof tot de conclusie kwam dat de handelingen die Delfi verrichtte niet puur technisch, automatisch en passief waren. Delfi moest daarom een schadevergoeding van 320 euro betalen.

Wel of niet doorlezen?

Deze uitspraak betekent niet dat websites nu alle reacties van bezoekers moeten gaan doorlezen. Zolang de handelingen van websites puur technisch, automatisch en passief zijn hoeven ze zich nergens zorgen over te maken. Als ze gewezen worden op onrechtmatige berichten, moeten zij deze natuurlijk wel meteen verwijderen.
Goed nieuws dus voor websites die helemaal geen redactiewerk verrichten, terwijl websites die zich af en toe bemoeien met de reacties er een extra plicht bij hebben. Hoe dan ook: uiteindelijk moeten we toch allemaal respectvol met elkaar omgaan.

Bronnen:
EHRM Delfi AS vs Estonia

http://tweakers.net/nieuws/103724/ehrm-bevestigt-uitspraak-dat-nieuwssites-aansprakelijk-zijn-voor-comments.html

http://www.nu.nl/internet/4069719/websites-verantwoordelijk-reacties-anonieme-bezoekers.html

(15)